Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

Հայաստանի կես տարին ԵԱՏՄ-ում

Հայաստանի կես տարին ԵԱՏՄ-ում
02.09.2016 | 08:37

«Արմենպրեսի» մամլո ասուլիսների սրահում Եվրասիական փորձագիտական ակումբի երեք անդամներ ամռան վերջին օրը` օգոստոսի 31-ին, մամլո ասուլիս էին հրավիրել՝ ամփոփելու Հայաստանի սոցիալ-տնտեսական վիճակը 2016-ի առաջին կիսամյակում: «Ինտեգրացիա և զարգացում» ՀԿ-ի նախագահ Արամ Սաֆարյանը, տնտեսական գիտությունների թեկնածու, դոցենտ Աշոտ Թևիկյանը և տնտեսական գիտությունների դոկտոր, պրոֆեսոր Աշոտ Թավադյանը տվեցին եվրասիական տարածքում Հայաստանի 2016-ի քաղաքական ու տնտեսական ներկայության գնահատականները, կանխատեսեցին 2017-ի զարգացումները: Ասուլիսը հետաքրքիր էր բովանդակային առումով և առավել հետաքրքիր կանխատեսումների մակարդակով: Չցանկանալով խորանալ ասուլիսային ժանրի նրբությունների մեջ՝ հավարտ հարցազույցների հրավիրեցի երեքին էլ:

«ԱՐՏԱՀԱՆՄԱՆ ՑՈՒՑԱՆԻՇՆԵՐԻ ԱՃԻ ԽՆԴԻՐԸ ԼՈՒԾՎԵԼ Է ԲԱՑԱՐՁԱԿԱՊԵՍ ԵԱՏՄ-Ի
ՀԱՇՎԻՆ»


ԱՇՈՏ ԹԱՎԱԴՅԱՆ
-Ձեր գնահատականով՝ անդամակցության որոշումն ընդունելու երրորդ տարում ԵԱՏՄ-ն Հայաստանի համար կա՞ իբրև տնտեսական միություն:
-Անդամակցության երրորդ տարին ցույց է տալիս, որ արտահանման ցուցանիշների աճի խնդիրը, իսկ մենք ունեցել ենք արտահանման աճ 17 %-ով, լուծվել է բացարձակապես ԵԱՏՄ-ի հաշվին, այլապես մենք կդոփեինք տեղում:
-Այդ աճը չէ՞ր պայմանավորվում ռուս-թուրքական հարաբերությունների խնդիրներով:
-Այդ աճը պայմանավորվում էր մաքսատուրքերից ազատումով, գործառույթների պարզեցումով՝ սկսած լիցենզիայի ձևակերպումից մինչև մաքսատուրքեր, ռուսական ռուբլու, նավթի գների կայունացումով՝ մոտ 50 դոլար մեկ բարելը, գազի գնի նվազեցումով:
-Գազի գնի 10 դրամ նվազումն այդքան մեծ նշանակություն ունեցա՞վ:
-Ռեզերվ ունենք, թե չէ,՝ պետք է համատեղ քննարկել՝ էլէներգիայի խնդիրների հետ: Էներգակիրների գների հաստատման ժամանակ պետք է հաշվի առնվեն ոչ միայն ծախսերը, այլև խթանիչ դերը. որքան ցածր է գինը, այնքան երկրի արտադրանքն ավելի մրցունակ է:
-Դուք համամի՞տ եք այն կարծիքին, թե Հայաստանին հեղափոխական տնտեսական զարգացում է պետք:
-Ես կարծում եմ, որ տնտեսական քաղաքականության պարտադիր հստակեցում է անհրաժեշտ:
-Ի՞նչ է դա նշանակում:
-Նշանակում է՝ մենք պետք է հաշվի առնենք հարկաբյուջետային քաղաքականության ոչ միայն ֆիսկալ դերը, այլև հնարավորությունները, խթանիչ դերը, հատկապես արտահանման զարգացման մեջ: Մենք փոքր երկիր ենք, զարգացման հնարավորությունն արտահանումն է, որը առայժմ ոչ բավարար մակարդակի է:
-Ի՞նչ է պետք, որ հումքի արտահանումից անցնենք արտադրանքի արտահանման:
-Հումքի արտահանումն անպայման պետք է հարկվի, մաքսատուրքեր դրվեն, ավելացված արժեքի հարկը ցածր լինի և որոշակի երաշխիքներ տա պետությունը, նվազեցվեն կոռուպցիոն ռիսկերը: Դրամավարկային քաղաքականությունը պետք է լուծի ոչ միայն գների կայունության խնդիրը, այլև նպաստի տնտեսության զարգացմանը: Ինձ համար անհասկանալի է՝ ինչո՞ւ մենք ունենք իրական վերաֆինանսավորման բարձր տոկոսադրույք տարածաշրջանում ու ԵԱՏՄ-ում, որը տնտեսության զարգացման հնարավորություններ չի տալիս: Տնտեսությունը զարգանում է առաջին հերթին վարկային միջոցներով, մենք չենք կարող հույսը դնել միայն արտահանման վրա: Կենտրոնական բանկի մասին օրենքի փոփոխության անհրաժեշտություն կա, որ բանկի գործունեությունն ուղղված լինի տնտեսության զարգացման համար նպաստավոր քաղաքականություն վարելուն:
-Եթե ամփոփենք անցած կես տարին, ապա, ըստ Ձեզ, այն մեզ գոյատևմա՞ն հնարավորություն տվեց, թե՞ զարգացման:
-Զարգացման հնարավորությունների համար մենք պետք է ունենանք ՀՆԱ-ի 7 % աճ և արտահանման աճ՝ հատկապես պատրաստի տեխնոլոգիական արտադրանքի:
-Եթե երկիրն անդամակցում է որևէ տնտեսական միության, անդամ երկրների տնտեսական պրոբլեմները չե՞ն դառնում նրանը: Ռուսաստանի, Բելառուսի, Ղազախստանի խնդիրները մերը չդարձա՞ն, կա՞ ինտեգրման այն մակարդակը, որ խնդիրները համատեղ լուծելու անհրաժեշտությունը գիտակցվի:
-Հստակեցնենք պատճառահետևանքային կապերը: Մեր պրոբլեմները ոչ թե ԵԱՏՄ-ինն են, այլ տարածաշրջանային: Մենք մինչև անդամակցումն էլ ունեինք արտահանում ՌԴ, եթե անդամ չլինեինք, նույն խնդիրներն ունենալու էինք, հավելած էներգակիրների բարձր գները և մաքսատուրքերը: ԵԱՏՄ-ն հնարավորություն է տալիս այդ պրոբլեմները մեղմացնել: Բավարա՞ր չափով: Կարծում եմ՝ առայժմ ոչ այնքան, կան չօգտագործված ռեզերվներ: Մենք տարածաշրջանում ունենք խնդիրներ, որոնք ԵԱՏՄ-ն հեշտացրեց լուծելը:
-Իրանի գործոնը ինչպե՞ս եք գնահատում:
-Մենք կարող ենք համատեղ ձեռնարկություններ ստեղծել մեր հարևանի հետ էներգետիկայի, մետալուրգիայի, ռազմարդյունաբերության ոլորտներում, գյուղմթերքների վերամշակման:
-ԵԱՏՄ-ն աջակցո՞ղ, թե՞ խանգարող կլինի այդ գործընթացներում:
-Աջակցող, ազատ տնտեսական գոտիներ են ստեղծվում, որոնցից որոշակի արդյունքներ կարող ենք ակնկալել: ԵԱՏՄ-ն որոշակի հնարավորություններ է տալիս տարածաշրջանային խնդիրները լուծելու, բայց տնտեսական աճի խնդիրները լուծվում են երկրի ներսում:

«ԱՐԵՎՄՈՒՏՔԸ ՉՈՐՐՈՐԴ ՏԵԽՆՈԼՈԳԻԱԿԱՆ ՀԵՂԱՓՈԽՈՒԹՅՈՒՆՆ Է ԿԱՏԱՐՈՒՄ, ՄԵՆՔ ԵՐԿՐՈՐԴՈՒՄ ԵՆՔ ԴԵՌ»


ԱՇՈՏ ԹԵՎԻԿՅԱՆ
-Անցած կես տարում ԵԱՏՄ-ն Հայաստանի տնտեսական զարգացման համար գործոն եղե՞լ է, թե՞ ոչ:
-Ակնհայտ ազդեցություն անդամակցության մեկուկես տարում չի եղել: Բայց ճշտենք՝ ի՞նչ ենք հասկանում զարգացում ասելով:
-Ֆինանսական ներդրումների աճ, նոր տեխնոլոգիաներ, որոնք աշխատատեղեր ստեղծելու ու արտագաղթը նվազեցնելու հնարավորություն կտան:
-Եթե մենք կարողանանք ճիշտ քաղաքականություն վարել, այդ ամենը կունենանք: Առաջին հերթին պետք է կարողանանք ինքներս մեզ համոզել, որ մենք կարող ենք դա անել, ինքներս պետք է կարողանանք մշակել ու իրագործել այն քաղաքականությունը, որի արդյունքում իրենք էլ մեզ հետ հաշվի նստեն: Եթե մեր տնտեսական քաղաքականությունը ուղղենք ոչ թե այն ոլորտները, որտեղ արագ շահույթ է ապահովվում, այլ երկարաժամկետ ծրագրերին՝ արդյունաբերություն, գիտության զարգացում, որոնք փող են պահանջում, կկարողանանք: Ֆինանսների ճիշտ բաշխման դեպքում այդ փողերը հնարավոր է հայթայթել: Տեխնոլոգիական հետամնացությունը նորություն չէ՝ ԽՍՀՄ-ի ժամանակներում էլ եղել է: Արևմուտքը չորրորդ տեխնոլոգիական հեղափոխությունն է կատարում, մենք երկրորդում ենք դեռ: Եթե մենք իրոք ուզում ենք համագործակցել, առաջին հերթին պիտի համախմբենք մեր երկրի ներուժը և վարենք գիտելիքահենք տնտեսություն ստեղծելու քաղաքականություն: Մենք մշակում ենք ռազմավարական ծրագրերը ու մոռանում նրանց գոյությունը:
-Փող չլինելու պատճառո՞վ:
-Միայն փողի հարցը չէ: Գործն իր հետ փող է բերում: Առաջին հերթին մենք պետք է ներքին քաղաքականության հարցերը ճիշտ լուծենք, երկրորդ՝ Ռուսաստանի հետ ավելի սերտ տնտեսական դաշինք կազմենք՝ հաշվի առնելով ներմուծման փոխարինման քաղաքականությունը, որը գործում է ՌԴ-ում:
-Մենք մրցունա՞կ ենք, այդ քաղաքականությունը ՌԴ-ն կարող է զարգացնել Ադրբեջանի հետ, Իրանի, այլ երկրների: Մենք ունե՞նք մրցունակ առավելություններ:
-Մայիսի 31-ին ՌԴ նախագահ Վլադիմիր Պուտինը Աստանայում ԵԱՏՄ երկրներին առաջարկեց միանալ ներմուծման փոխարինման քաղաքականությանը: Փետրվարին ՌԴ կառավարության նիստում հստակ դրվեց արտասահմանյան ապրանքների փոխարինման հարցը, որ վերաբերում է նաև նորագույն տեխնոլոգիաներին: Մենք պետք է հնարավորություններն ինքներս գտնենք:
-Դուք առաջարկում եք վերականգնել արդյունաբերության նախարարությունը, կա՞ն հիմքեր:
-Արդյունաբերության նախարարության վերականգնումը իմաստ կունենա, եթե մենք աշխատենք այդ ուղղությամբ: 1991-2010-ին արդյունաբերական քաղաքականություն հասկացությունը չէր օգտագործվում: ԱՄՆ-ում ևս դա ընկալում չուներ, Համաշխարհային բանկը, ԱՄՀ-ը այս հասկացությունն ընդհանրապես հանել էին բառապաշարից: 2008-ից իրավիճակը սկսեց փոխվել աշխարհում, ընկալվեց, որ առանց պետության մասնակցության տնտեսական զարգացումը ռեալ չէ: Գիտության զարգացմանը մենք տրամադրում ենք ՀՆԱ-ի 0,2 %-ը, դա շատ քիչ է: Եթե մենք վերականգնենք արդյունաբերության նախարարությունը, պետք է ունենանք ծրագրեր, կապեր, նախադրյալներ, դա պիտի լինի մեծ արդյունաբերության վերականգնման ծրագիր:

«ԵԱՏՄ-Ն ԵՎ ՇՀԿ-Ն ՄԵԶ ՀՆԱՐԱՎՈՐՈՒԹՅՈՒՆ ԵՆ ՏԱԼԻՍ ՌՈՒՍ ԵՎ ՉԻՆԱՑԻ ՆԵՐԴՐՈՂՆԵՐԻ ՄԱՍՆԱԿՑՈՒԹՅԱՄԲ ԱՐԴՅՈՒՆԱԲԵՐՈՒԹՅԱՆ ՆՈՐ ՃՅՈՒՂԵՐ ՍՏԵՂԾԵԼ»


ԱՐԱՄ ՍԱՖԱՐՅԱՆ
-2016-ի առաջին կիսամյակը ամփոփելով՝ ԵԱՏՄ-ն ի՞նչ է տվել Հայաստանին:
-Եվրասիական տնտեսական ակումբը հետազոտողների երկու խմբով՝ տնտեսագետներ Աշոտ Թավադյանի և Թաթուլ Մանասերյանի գլխավորությամբ, հուլիսի 1-ից մինչև սեպտեմբերի 1-ը ուսումնասիրել է ԵԱՏՄ-ին Հայաստանի անդամակցությունից հետո 2016-ի առաջին կիսամյակի սոցիալ-տնտեսական վիճակի հիմնական բնութագրերը: Ես չեմ ուզում կրկնել ձեռքբերումների ցանկը: Հայաստանի նախագահը ուշադրություն դարձրեց, որ ապրանքաշրջանառությունը ՌԴ-ի հետ հասել է պատմական առավելագույնին, վարչապետը նշեց, որ ՀՆԱ-ն աճել է 4,2, իսկ տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,8 %-ով: ՈՒզում եմ ընդգծել երկու միտումները, որ անառարկելի ցույց են տալիս այդ տնտեսական միությանը Հայաստանի անդամակցության օգուտները: Խոսքն արտահանման ծավալների ավելացումն է և արդյունաբերական արտադրանքի աճը, որն ուղղված է եղել արտահանման: Մենք համոզված ենք, որ արտահանման ծավալների մեծացումը, որ այս տարվա առաջին կիսամյակում 87 % է եղել, հաջորդ տարիներին զարգացման միտումներ ունի, որովհետև չի երևում ՌԴ-ի նկատմամբ Արևմուտքի սահմանած արգելամիջոցների ավարտը և միմյանց ընդառաջ գնացող քայլերի հնարավորությունը: Այս պայմաններում Ռուսաստանում շարունակվելու է ներկրվող ապրանքների փոխարինման քաղաքականությունը, որով պայմանավորված էր Հայաստանի գյուղմթերքների ՌԴ արտահանման ծավալի այսպիսի աճը: Մենք համոզված ենք, որ պետության դերակատարումը տնտեսության մեջ պետք է մեծանա: Անցան լիբերալ լոլոների ժամանակները, երբ մարդկանց համոզում էին, որ հանճարեղ անհատը անվերահսկելիորեն կարող է հարստանալ, ցանկացած մեկը կարող է տնտեսական հաջողությունների հասնել անկառավարելի շուկայով՝ այս տեսակետները քննություն չբռնեցին աշխարհի պետությունների մեծամասնության մակարդակով: Սկսած ԱՄՆ-ից՝ ԵՄ-ի ու ՌԴ-ի տնտեսական ղեկավարներն ու քաղաքական գործիչների մեծ մասը հակված է մտածել, որ տնտեսական ճգնաժամերի բացասական հետևանքներից տնտեսությունը և հասարակությունը փրկելու ձևերից մեկը պետական մասնակցությամբ արդյունաբերական ձեռնարկություններ ունենալն է, պետության մասնակցությունը տնտեսական գործընթացների կարգավորմանը՝ բանկային, ֆինանսական, վարկային, արդյունաբերության, գյուղատնտեսության, այլևայլ ոլորտներում: Մենք ԽՍՀՄ-ի փլուզումից հետո հետընթաց ենք ապրել՝ տասն անգամ նվազել է բարդ աշխատանք կատարողների թիվը, համարյա փոշիացել է ինժեներական ներուժը, գիտությունը չի աշխատում երկրի տնտեսության առաջնահերթությունների ուղղությամբ՝ չստանալով բավարար ֆինանսավորում: Այս պայմաններում մեզ համար ԵԱՏՄ-ում ստեղծված տնտեսական գործընթացները արտակարգ հնարավորություններ են ստեղծում: ՌԴ-ի գործընկեր կազմակերպությունների, ռուս ներդրողների ուշադրությունը պետք է հրավիրել Հայաստանի վրա և այստեղ ստեղծել համատեղ ձեռնարկություններ:
-Եվ ո՞ր ոլորտներն են մնացել:
-Երկու ոլորտներն անվիճելի են՝ գյուղատնտեսական ապրանքների վերամշակումը և ռազմարդյունաբերությունը: Կառավարությունն արդեն քայլեր է ձեռնարկել, ստեղծվել են համապատասխան օրենքներն ու կարգերը:
-ՈՒ դա ռեա՞լ եք համարում:
-Միանգամայն: Որպեսզի գործընթացները դանդաղ ու երկար չտևեն, կառավարությանը պետք է փորձագիտական հանրության աջակցությունը, որի մասին խոսում էր վարչապետը: Առանց այդ համագործակցության ծրագրերը կընդունվեն ու կմոռացվեն, տարիներ անց կասեն՝ մթնոլորտը նպաստավոր չէր: Ես կարծում եմ, որ ԵԱՏՄ-ն և ՇՀԿ-ն մեզ հնարավորություն են տալիս ռուս և չինացի ներդրողների մասնակցությամբ արդյունաբերության նոր ճյուղեր ստեղծել: ԵԱՏՄ Բարձրագույն խորհրդում խոսում են տնտեսական ձեռնարկությունների կոոպերացիայի մասին, իսկ Հայաստանում 1991-ից հետո այդպիսի կոոպերացիա չկա: Մեզ հիմա օդ ու ջրի պես պետք են ձեռնարկություններ, որոնք կոոպերացիոն կապեր ունեն ՌԴ-ի և այլ երկրների հետ, որպեսզի դրանով մեծանան շահը, հետաքրքրությունը ընդհանուր արդյունքի նկատմամբ, ԵԱՏՄ-ի նկատմամբ առաջանա «մերը» լինելու զգացողություն: Մենք ուզում ենք, որ Հայաստանը լրացուցիչ օգուտներ, լրացուցիչ շահ ստանա այն ոլորտներից, որոնք դեռևս ընկալված ու վերհանված, մշակված չեն: Հայաստանի ինտելեկտուալ հանրությունը պիտի հնարավորություն ունենա օգնելու Հայաստանի տնտեսական թռիչքաձև զարգացմանը: Առաջիկա մի քանի տարիներին, երբ գիտնականների ու ինժեներների այս սերունդը ասպարեզից դուրս գա, անկախության սերունդը բոլորովին այլ հայացքներ կարող է ունենալ, և պարզ չէ՝ դա նպաստելո՞ւ է ինտեգրմանը, աշխատելո՞ւ է երկրի ուժեղացման համար, թե՞ ոչ: Հոռետեսական պրագմատիկ միտումները կարող են գերակշիռ լինել:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ.Գ. Եթե որոշեք ինձ նման հարցնել՝ կա՞, թե՞ չկա ԵԱՏՄ-ն մեր կյանքում, հիմք ընդունեք այն կյանքը, որ ուզում եք ունենալ, ոչ թե այն, որով ապրում եք: Փորձը հուշում է՝ հեռանկար պետք է տեսնել ամեն մի նպատակում ու վերջապես դադարել անընդհատ հետ ու շուրջբոլորը նայել՝ ով ինչ է ուզում մեզնից, իսկ մենք ինչ ենք ուզում: Մենք բանաձևե՞լ ենք մեր նպատակը, թե՞ մեր նպատակը ալիքի վրա մնալն է, ծովն ուր կտանի՝ կտանի, մենք ո՞վ ենք, որ քամու ուղղություն փոխենք, առավել ևս՝ ջրի ընթացքի:

Դիտվել է՝ 3256

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ